luni, 3 mai 2010
De ce trebuie sa-l avem ca model de viata pe profetul Muhammed? (2)
Calitatile psihologice si morale, biografiile autentice ale Profetului ne Invata ca el era Insasi Intruchiparea desavarsirii, exemplul cel mai nobil. Inainte de a fi chemat la Profetie, el a fost un exemplu inegalabil de puritate desavarsita. Oamenii propriul sau trib l-au numit „cel demn de Incredere”. Intr-o societate a ignorantei, el nu bea vin, nu slavea idoli si nu cauta amuzament pe cai nepotrivite. Nici macar cei din tribul sau, care i-au devenit dusmani de moarte dupa ce a fost chemat la Profetie, nu i-au atribuit vreo purtare urata.
Era iubitor cu saracii, bland cu cei slabi si Ii sustinea pe cei asupriti. Din acest motiv, el a luat parte la tratatul Fudul In care unii oameni milostivi s-au unit sa Ii ajute pe cei saraci si asupriti, dar si sa Isi recapete drepturile lor Impotriva abuzului capeteniilor tribale tirane.
~Profetul nostru – a Imbinat Intr-o singura personalitate cele mai Inalte grade de spiritualitate, prin slavirea sarguincioasa a lui Allah, si cel mai Inalt nivel de lupta destoinica si eforturi constructive In serviciul omenirii.
~El a excelat In stradania sa de a-L slavi pe Allah si de a astepta cu nerabdare Ziua Judecatii. A fost sincer In dorinta si stradania lui de a-L multumi pe Allah.
~ A daruit milostenii nelimitate pentru cauza lui Allah. De asemenea statea noaptea In rugaciune, pana cand picioarele i se umflau si postea continuu, petrecandu-si flamand noptile si zilele.
Cu toate acestea, el i-a sfatuit pe companionii sai sa nu posteasca continuu In acest fel, ca nu cumva acest lucru sa fie greu pentru ei; el a spus:
„In ceea ce ma priveste Imi petrec noaptea [Intr-o stare In care] Domnul meu ma hraneste si Imi da de baut.”
Odata, sotia sa, A’isa, „mama credinciosilor” – Allah fie multumit de ea! –, l-a Intrebat despre stradania lui In slavire, In ciuda faptului ca Allah l-a iertat de tot ceea ce el a trimis Inainte sau a lasat In urma. El a raspuns: „Sa nu fiu oare un supus multumitor?” Si Intr-un hadis convenit, el spune: „Daca ai sti ce stiu eu ai plange mult si ai rade putin.”
Aceasta sarguinta In slavire nu l-a Impiedicat pe Profet sa ia masurile corecte, la momentul potrivit, In toate treburile administrative, legislative, economice, politice si militare. Hijra (migrarea) a marcat Inceputul erei islamice. Pe langa Imputinarea fortelor armate, ca urmare a migrarii lor fortate, musulmanii erau coplesiti de numeroase probleme. Cu toate acestea, Profetul – a vazut un prilej favorabil de a opri caravana anuala de negot care se Intorcea din Siria sub conducerea lui Abu Sufian. Ca urmare, Profetul a intrat In batalia de la Badr, unde i-a umilit pe necredinciosii Qurais si a impus asupra dusmanilor musulmanilor un nou respect si o noua admiratie.
Mai tarziu, In batalia de la Uhud, victoria s-a transformat In Infrangere, cand un grup de arcasi a parasit locul pe care Il hotarase pentru ei Profetul, si musulmanii au trebuit sa se Intoarca la Medina foarte slabiti. Profetul – s-a pregatit imediat sa intre Intr-o noua batalie Insotit numai de cei care au fost cu el la Uhud, pentru a reInnoi In mintile necredinciosilor respectul pentru musulmani.
Dusmanii lor s-au temut si s-au deplasat spre Mecca. Atunci musulmanii, condusi de Profet ,s-au Intors spre Medina, iar moralitatea lor care avusese de suferit din cauza Infrangerii a fost restabilita si ei au Invatat o lectie nepretuita pentru viitorul lor militar.
Smerenia, modestia si altruismul se numara printre cele mai rare trasaturi personale ale celor mareti si eminenti, mai ales daca acestia se bucura si de o autoritate suprema. In ciuda solemnitatii Inalte a statutului sau si a respectului pe care i-l purtau companionii sai, Profetul s-a ferit de toate formele de fala si de manifestare a mandriei, nu asa cum fac conducatorii, sefii de stat si cei ce detin functii Inalte.
Profetul si adeptii lui erau asemanatori In ceea ce priveste deprinderile exterioare, Imbracamintea, modul In care se asezau, chiar si munca fizica pe care o practicau. De exemplu, In Batalia Transeelor, ei personal au luat parte la sapat si la carat. Atunci cand calatoreau, Profetul obisnuia sa adune lemne de foc pentru a-si ajuta adeptii sa pregateasca mancarea si se asemana atat de mult cu oricare dintre ei, Incat noii veniti nu puteau sa Il deosebeasca printre adeptii lui In
moschee.
De aceea, era normal sa puna aceasta Intrebare „Care dintre voi este Muhammed?” si atunci companionii indicau spre Profet.
Despre modestia sa, Intr-o relatare de Abu Sa’id Al-Khudri se consemneaza: „Trimisul lui Allah era mai modest decat fecioara care se ascunde In spatele unui val [sau In locuinta].”
~Din lipsa de egoism si preocupare pentru ceilalti, Profetul cheltuia cu generozitate din venitul sau, din bani, prazi de razboi sau daruri facute lui, lasand realmente mai nimic pentru familia sa.
S-a relatat ca ori de cate ori i se aducea In dar un vas cu lapte, el Ii chema pe cei mai sarmani musulmani sa bea, iar el bea ceea ce mai ramanea dupa ei.S-a relatat de la A’isa – Allah fie multumit de ea! – ca ea a spus: „Niciodata familia lui Muhammed – Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa! – nu a mancat pe saturate paine de orz trei zile consecutiv.”
Respectul Profetului pentru dreptate reprezinta una dintre trasaturile sale unice. Adresandu-se lui ’Umar bin Al-Khattab – Allah fie multumit de el –, care dorise sa trateze fortat cu un evreu care venise la Profet – Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa! –, care era stramtorat baneste atunci, pentru a cere platirea unei datorii
si o facuse atat de aspru, Profetul a spus: „Lasa-l, caci creditorul are dreptul sa vorbeasca aspru.”
Ingaduinta fara seaman pe care o avea Profetul fata de cei needucati si agresivi, o calitate foarte rara printre cei care exercita influenta, este o alta dovada a respectarii dreptatii. Este bine cunoscuta Intamplarea In care un beduin care a venit la Profet si i-a cerut un dar (sau bani) l-a tras atat de tare de guler, Incat i-a lasat urme pe gat. Profetul a aratat o Ingaduinta extraordinara In raspunsul pe care i l-a dat beduinului si i-a oferit ceea ce a cerut, In ciuda
manierelor lui urate.
Viata desavarsita a Profetului a fost caracterizata prin punerea totala In practica a Inaltelor standarde morale pe care le-a propovaduit. Nu era nici o diferenta Intre cuvintele si faptele lui.
Din acest motiv, el nu a Incalcat nici o Intelegere pe care a facut-o cu dusmanii lui, nici nu i-a Inselat, chiar daca s-a temut sa nu fie Inselat, si nici nu a apelat la neadevaruri pentru a obtine o victorie In vreuna dintre bataliile sale. Relatarea convenita „Razboiul este o stratagema” nu indica sub nici o forma vreo exceptie de la acest standard moral In politica. Acest lucru indica, In contextul bataliei, permisiunea de a ascunde de dusman informatii precum numarul fortelor armate sau desfasurarea lor – ca de exemplu de a arata un numar mai mare sau de a face o zarva atat de mare, Incat dusmanul sa se teama de sosirea iminenta a unor forte imense. O asemenea stratagema de care s-a folosit Profetul – Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa! – este reprezentata de modul In care si-a condus fortele Intr-o directie diferita de cea dorita, pentru a ascunde aceasta informatie de dusman. Aceasta tactica indica multa Intelepciune si nu Incalca standardele morale Inalte.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
asta ar lipsi.......
RăspundețiȘtergeresa- avem model de viata......
bine ca s-a asternut uitarea peste el de acum 1400 de ani...
ce-ai vrea sa citim la lumanare,sa mancam cu mainile,sa ne scobim in nas,sa tragem bashinute......sa calarim magarul,sa semnam cu degetul......???
du-te tu si traieste dupa exemplul profetului in sahara....lasa-ne pe noi in pace.