Pe langa trasaturile pe care le-am infatisat deja, Profetul a ridicat poverile de la cei credinciosi si le-a fost calauza in treburi pe care nu reuseau sa le inteleaga corespunzator, care altfel ar fi fost mult prea dificile. Oamenii sunt predispusi sa-si complice vietile cu usurinta si sa-si impuna reguli asupra lor insisi, prin care in mod eronat cred ca si-au rezolvat problemele. Aceasta trasatura specific umana este unul dintre motivele pentru care religia a fost deformata de-a lungul anilor. Multe societati au nascocit legi care nu existau defapt in religie, dupa care s-au facut pe sine insesi si pe ceilalti sa creada ca vor fi sinceri cu adevarat numai daca vor adera la aceste reguli. Una dintre cele mai importante calitati ale Profetului a fost modul in care a ridicat asemenea poveri pe care oamenii si le impuneau asupra lor. Allah vorbeste despre aceasta calitate a Profetului (sal Allahu alayhi wa salam) in versetul:
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(interpretarea sensului): „Pentru aceia care il urmeaza pe trimis, profetul neinvatat, despre care afla scris la ei in Tora si in Evanghelie. El le porunceste ceea ce este bine si-i opreste de la ceea ce este urat, le ingaduie lor bunatatile si le opreste lor pe cele necurate si-i usureaza pe ei de povara lor si de lanturile care au fost asupra lor. Cei ce cred in el si il sustin si il ajuta si urmeaza lumina care a fost pogorata cu el, aceia vor fi izbanditori.”
(Surat Al-`A`raf (7):157)
~~~
Unul din lucrurile in care Profetul a fost un splendid exemplu era smerenia, mai precis acel comportament menit sa castige doar consimtamantul lui Allah. S-a temut numai de Allah si niciodata nu s-a indepartat de drumul drept, niciodata nu a cedat capriciilor si dorintelor lumii. Acest aspect al moralitatii Qur’an-ului, este de fapt o sursa de mare usurare si frumusete pentru oameni. Incercand sa-i multumesti pe ceilalti si sa te faci privilegiat de altii, incercand sa obtii atat multumirea lui Allah, cat si a celorlati, si cautand lauda de la acestia constituie mari obstacole in orice ai face. Asemenea oameni sunt incapabili sa gandeasca si sa se comporte sincer, asa cum de altfel le-ar placea, si, avand in vedere ca nu sunt in stare sa-i multumeasca pe toti deodata, esueaza in cele din urma sa castige pretuirea pe care o cauta. Intra in panica la cea mai mica gresala, si se tem ca au pierdut increderea si respectul celor pe care incearca sa-i multumeasca, atunci cand vad ca acestia nu sunt pe deplin fericiti cu ei.
Din contra, musulmaniii care se straduiesc cautand numai sa-L multumeasca pe Allah, si care se tem numai de El, niciodata nu indura povara lucrurilor care le-ar fi daunatoare in aceasta lume si in cea de apoi. Nu sunt ingrijorati daca oamenii sunt sau nu multumiti de ei. Ei sunt astfel intotdeauna impacati cu ei insisi. Stiind aceasta, in cazul in care gresesc, trebuie sa-I dea socoteala numai lui Allah si cauta iertarea numai de la El. Ei nu simt nici o preocupare, ori vreo grija.
Prin cuvintele si comportamenul sau, Profetul i-a invatat pe drepcredinciosi sa traiasca in puritatea credintei. Astfel a ridicat povara grea a „castigarii multumirii celorlalti” de pe umerii intregii umanitati. Asta, bineinteles, este numai una dintre greutatile simtite de credinciosi, pe care el a alungat-o. Profetul Muhammad a fost un exemplu pentru toti musulmanii in multe privinte ce aduc bine si mari binecuvantari in aceasta lume si in cea de apoi.
Allah a revelat ca cel cu o credinta pura nu este deopotriva cu cel ce-i adora pe altii alaturi de Allah:
ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا رَّجُلًا فِيهِ شُرَكَاء مُتَشَاكِسُونَ وَرَجُلًا سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلًا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
(interpretarea sensului): „A dat Allah ca pilda un barbat [rob] cu asociati care se cearta intre ei [asupra Lui] si un [alt] barbat cu totul supus unui singur om. Oare sunt ei in aceeasi situatie? Lauda lui Allah! Dar cei mai multi dintre ei nu stiu.”
(Surat Az-Zumar (39):29)
~~~
(interpretarea sensului): „Profetul i-a trimis pe Mu’adh si pe Abu Musa in Yemen, spunandu-le: „Purtati-va cu oamenii cu usurinta si nu fiti dificili cu ei; dati-le vesti bune si nu-i umpleti de aversiune; si iubiti-va unul pe celalalt si nu va deosebiti [nu fiti in contradictoriu].”
(Sahih Bukhari, Book 47, Number 1.2)
~~
الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
(interpretarea sensului): „ [...] El le porunceste ceea ce este bine si-i opreste de la ceea ce este urat, le ingaduie lor bunatatile si le opreste lor pe cele necurate si-i usureaza pe ei de povara lor si de lanturile care au fost asupra lor. [...]”
(Surat Al-`A`raf (7):157)
~~~
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تُتْرَكُواْ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُواْ مِن دُونِ اللّهِ وَلاَ رَسُولِهِ وَلاَ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً وَاللّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
(interpretarea sensului): „Sau credeti voi ca veti fi lasati asa, fara ca Allah sa-i stie pe aceia dintre voi care au luptat si nu au luat ca aliat pe nimeni altcineva decat pe Allah, pe Trimisul Sau si pe dreptcredinciosi? Allah este Binestiutor [Khabir] a ceea ce faceti voi.”
(Surat At-Tawba (9):16)
~~~
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu